سئو چیست ؟

سئو چیست ؟ قرار گرفتن نام سایت شما در رتبه های برتر و لیست نتایج موتورهای جستجو مثل گوگل ، بینگ ، یاهو و… اهمیت بسیاری دارد. زیرا میلیون ها کاربر فضای اینترنتی ، از موتورهای جستجو برای پاسخ به سوالات و نیاز های اینترنتی خود استفاده می کنند . سئو در واقع یک نوع تبلیغ برای سایت شما در فضای تبلیغات جهانی اینترنت محسوب می شود که بازدید کنندگان زیادی را جذب سایت شما خواهد کرد. البته این کار نیاز به انجام فرایندی دارد که سئو ( SEO ) نامیده می شود . سئو یا بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو ، از جمله ی Search Engine Optimization گرفته شده است . که شامل تکنیک هایی است که باعث می شود که یک سری ترافیک رایگان از سمت موتورهای جستجو به سمت سایت شما هدایت شود . اکثر کاربران اینترنت یکی از پنج پیشنهاد صفحه اول لیست نتایج جستجو را انتخاب می کنند بنا بر آمار موجود در این زمینه این پنج پیشنهاد ۶۷ درصد کل کلیک ها را به خود اختصاص می دهند . بنا براین قرار گرفتن سایت شما در پنج پیشنهاد صفحه اول نتایج ، باعث جذب تعداد زیادی بازدید کننده خواهد شد و اگر شما صاحب یک کسب و کار اینترنتی باشید این موضوع به رونق کسب و کار شما کمک شایانی خواهد کرد.

چگونگی رتبه بندی سایت ها بر اساس سئو

الگوریتم های پیچیده ای برای دسته بندی و مرتب کردن نتایج سرچ های اینترنی به کار گرفته می شود. که یکی از این الگوریتم ها ؛ عوامل رتبه بندی یا ( SEO Ranking Factors ) می باشد. با توجه به این الگوریتم است که موتور جستجو تصمیم می گیرد که سایت شما با چه رتبه ای در لیست نتایج جستجو قرار بگیرد. بدیهی است که رعایت فاکتور های سئو شانس سایت شما را برای قرار گرفتن در رتبه های برتر افزایش می دهد.

بررسی انواع سئو

محبوب ترین موتور جستجو یعنی گوگل ، سیگنال های زیادی را برای تعیین رتبه بندی سایت در نظر می گیرد که به دو دسته ی سئو ی داخلی و سئو خارج از سایت تقسیم می شوند.

سئوی داخل سایت یا ( On-Page Seo )

سئوی داخل سایت به بهینه سازی داخل سایت می پردازد . در ادامه به صورت مختصر به چندی از عوامل سئوی داخل سایت می پردازیم.

کلمات کلیدی ساده ترین راه برای انتقال موضوع و محتوای سایت به موتور های جستجو می باشد. استفاده از کلمات کلیدی و اصلی استفاده شده در محتوا و همچنین استفاده از کلمات پر تکرار در سرچ های اینترنتی ، متناسب با موضوع محتوای سایت به بهینه سازی سایت کمک بسیاری می کند .

عامل بعدی استفاده از تگ عنوان یا Title Tags می باشد . تایتل می تواند عنوان وبسیایت شما و یا همچنین برند متعلق به سایت شما باشد . برای جدا کردن عنوان ها باید از  علائم ( – _ | » « ) استفاده کنید .

باید توجه داشته باشید که برای انتشار محتوا باید حداقل از ۳۰۰ کلمه استفاده کنید ، اگر محتوای شما کوتاه و فاقد کلملات اصلی و کلیدی باشد ممکن است دچار مجازات گوگل پاندا قرار بگیرید . هدف اصلی گوگل پاندا شناسایی و مبارزه با محتواهای کپی و بی ارزش می باشد . این عامل تحت عنوان content optimization مورد بررسی قرار می گیرد .

باید مطمئن باشید که سایت شما با سرعت مناسبی بار گزاری می شود و هم چنین سایت شما باید ریسپانسیو باشد یعنی رو انواع نمایشگر هایی چون تبلت و لپ تاپ قابل مشاهده باشد .

سئوی خارج سایت یا ( Off-Page Seo )

غیر از عوامل داخل سایت عوامل دیگری نیز دخیل هستند تا سایت شما بهینه شده و در لیست اولیه نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرد که با عنوان سئو ی خارج از سایت شناخته می شوند . از مهمترین سیگنال های سئوی خارج از سایت باید به

Link Building ، Social Media یا فعالیت در شبکه های اجتماعی ، Social bookmarking یا شبکه های اشتراک گذاری بوکمارک اشاره کرد .

لینک بیلدینگ که محبوبترین عامل رتبه بندی در بهینه سازی خارجی سایت به شمار می رود، به معنی ارائه راهکارهایی برای دریافت و تبادل لینک در دیگر سایت هاست، که با روش های زیادی از جمله وبلاگ نویسی ، کامنت گذاری در سایت ها ، اشتراک سایت در صفحات مجازی فیسبوک و … ، ارسال پست به انجمن ها و … انجام می شود که حاکی از آن است که این صفحه شامل محتوای مفید و با ارزش است . شبکه های اجتماعی یا سوشال مدیا نیز روش دیگری از لینک بیلدینگ می باشد .

سوشال بوک مارک ها نیز جزو شبکه های اجتماعی هستند که به کاربران اجازه می دهند تا آدرس صفحات وبسایت های مختلف را ذخیره کرده ، بعدا به آنها مراجعه کنند و یا همچنین این صفحات را با دیگران به اشتراک بگذارند .