تأثیر شبکه های اجتماعی در کسب و کار

در سالهای نه چندان دور شاید کسی حتی فکرشم نمی کرد که زمانی بستری تحت عنوان شبکه های اجتماعی از واجبات زندگی بشر مبدل شود. این روزها شاهد گسترش حضور کاربران در شبکه های اجتماعی هستیم به گونه ای که حتی برای یک کار کوچک و یا خواندن یک خبر به این شبکه ها مراجعه می کنیم. در گذشته هرگاه به موضوعی برمی خوردیم  که معنی آن را متوجه نمی شدیم و یا می خواستیم اطلاعاتی کسب کنیم به کتاب ها مراجعه می کردیم، اما امروزه با وجود شبکه های اجتماعی آمار مطالعه پایین آمده و کاربران به راحتی می توانند با استفاده از این شبکه ها مطالب مورد نیاز خود را بدست آورند.یکی از مزایای شبکه های اجتماعی، تأثیر بر رونق کسب و کار می باشد که می توان در زمینه ی بازاریابی اینترنتی از آن استفاده کرد. و ما در این مقاله می خواهیم تأثیرات مهم شبکه های اجتماعی بر کسب و کار را توضیح دهیم.

حدود یک سوم از جمعیت میلیاردی کره زمین، کاربر فعال شبکه های اجتماعی هستند. به گونه ای که می توان گفت اکثر افراد به جای اینکه روزانه مطالعه کنند، حساب کاربری خود را چک کنند و خیلی کارهای دیگه که در گذشته بیشتر انجام می دادند اکنون دائماً در حال چک کردن شبکه های اجتماعی خود هستند.

تحقیقات مجلات در مورد شبکه های اجتماعی

طبق گفته یکی از مجلات مشهور خارجی به نام تکست وب در رابطه با این موضوع، شبکه های اجتماعی را به عنوان یک منبع قدرت بی همتا برای معرفی و تبلیغات محصولات می باشد. به همین دلیل روز به روز بر تعداد کاربران اینترنت و شبکه های اجتماعی افزوده می شود که این خود بر رونق کسب و کارهای دیجیتالی تأثیر بسزایی خواهد داشت. با وجود گوشی های هوشمند، کاربران براحتی به اینترنت دسترسی پیدا می کنند وهمین امر موجب شده که شرکت ها به فکر تبلیغات در اینترنت و شبکه های اجتماعی و کسب و کار دیجیتال بیافتند.

امروزه شبکه های اجتماعی جایگاه قابل توجهی در اینترنت پیدا کرده اند و به رده پربیننده ترین های فضای مجازی راه یافته اند و گرایش به سایت های شبکه های اجتماعی در دنیا رو به افزایش است. این روزها تجارت و پیشرفت اقتصادی بدون حضور در فضای مجازی تقریباً غیر ممکن است.

علاوه بر این شبکه های اجتماعی به دلیل جذب بالای کاربر در بهبود رتبه وب سایت ها بسیار مؤثر هستند. به طور مثال شما می توانید در اینستاگرام که خود یکی از پربازدیدترین شبکه های اجتماعی است در قسمت بیوگرافی خود یک لینک به سایتتان قرار دهید و ترافیک سایت خود را افزایش دهید. این نکته را به یاد داشته باشید که تنها داشتن اکانت اینستاگرام و انتشار پست باعث توسعه کسب و کار شما نمی شود بلکه باید طبق اصول و روش صحیح استفاده از اینستاگرام برای انتشار صحیح پست در آن آشنا باشید. مهم ترین نکته در بازار یابی دیجیتال این است که بدانیم کاربران از فعالیت در شبکه های اجتماعی چه هدفی را دنبال می کنند و با شناسایی اهداف آنها بتوانیم راهکار پیشنهاد بدهیم  و آنها را به خود جذب کنیم که به طور معمول اکثراً دنبال این اهداف هستند:

  • استفاده از فضای مجازی برای یافتن راه حل مشکلاتشان
  • یافتن راه حل برای رقابت با رقبا
  • جستجو در مورد مواردی که اطلاعات کافی ندارند
  • جستجوی آموزشهای رایگان برای یادگیری مهارت جدید

اگر بتوانیم این اهداف را به درستی تشخیص دهیم توانسته ایم دیجیتال مارکتینگ را به درستی تشخیص دهیم .

شبکه های اجتماعی نه تنها برخلاف تصور برخی از مردم روی افزایش فروش تأثیر می گذارد بلکه اگر روشهای درستی برای آن در نظر گرفته شود خود به تنهایی می تواند ابزاری قوی برای بازاریابی آنلاین باشد.

مزایای شبکه های اجتماعی بر تجارت:

  • پیدا کردن شناخت کامل از مشتریان: مهم ترین فایده شبکه های اجتماعی برای کسب و کار، شناخت بهتر مشتریان است. با شناخت مشتریان و دانستن خواسته های آنان می توانیئ کیفیت محصول خود را بالا ببرید.
  • اجرای تبلیغات هدفمند با نتایج سریع: اگر شبکه ی اجتماعی فعالی داشته باشید می توانید برای محصول خود مشتری جذب کنید. شما می توانید در شبکه های اجنماعی محصول خود را معرفی کنید و با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. شبکه های اجتماعی فرصت خوبی است تا در آن تبلیغات خود را رایگان امتحان کنید و نتایج آن را سریع متوجه شوید. هرکدام از شبکه های اجتماعی ابزارهایی برای ایجاد کمپین های تبلیغاتی دارند.
  • رشد فروش به مرور زمان: با استفاده از شبکه های اجتماعی می توانید فروش خود را افزایش دهید و یا حتی مشتری های قبلی را نگه دارید.
  • شناخت رقیبان توسط شبکه های اجتماعی: در هر حوزه ی تجارتی و کسب و کار ممکن است با رقیبان زیادی رو به رو شوید. اما با حضور در شبکه های اجتماعی مختلف مانند فیس بوک و اینستاگرام متوجه خواهید شد که راه جذب مشتری و روش های تبلیغات در آنها چیست.
  • ایجاد ارتباط: شبکه های اجتماعی ابزاری برای برقراری ارتباط بین انسان ها با یکدیگر است که در آن می توانند مشکلات اجتماعی را مطرح کنند و یا حتی گاهی اوقات راه حلی برای حل یک موضوع مطرح می کنند. و همچنین می توانند خدمات خود را به دیگران معرفی کنند.

طی گذشت این سالها شبکه های اجتماعی زیاد و متنوعی معرفی شد که در زیر چند تا از آنها را معرفی می کنیم .

  • فیس بوک : فیس بوک بزرگ ترین ترکیب جمعیتی را در میان همه شبکه های اجتماعی به وجود آورده است. به گونه ای که می توانید با استفاده از فیس بوک مشتری های زیادی حتی از کشورهای دیگر برای کارتان جذب کنید و به آسان ترین شکل ممکن می توانید تبلیغاتتان را مدیریت کنید .
  • اینستاگرام : از این برنامه می توانیم برای اشتراک گذاری عکس و فیلم واستفاده کنیم و همچنین می توانیم برای شرکت خود در آن تبلیغات کنیم از این طریق مشتریان زیادی جذب شرکت ما می شوند.
  • تلگرام : تلگرام یکی از محبوبترین شبکه های اجتماعی خصوصاً در ایران می باشد. تلگرام بدلیل داشتن کانالهای زیاد و گوناگون و دسترسی راحت به نت سایر شبکه های اجتماعی طرفدار بیشتری دارد و همچنین به سادگی می توانیم در آن برای شرکت و کار خود تبلیغ کنیم.

شبکه های اجتماعی دیگر زیادی هم به وجود آمدند مانند: وایبر، ویچت، توییتر، واتس آپ واما کارایی کم تری به نسبت مثال هایی که در بالاتر توضیح دادیم داشتند و بعضی از آنها مدت کمی مورد استفاده قرار گرفت یا به قول معروف مدت کمی روی بورس بودند.