کتاب آموزش برنامه نویسی پایتون به زبان فارسی تقریباً میشه گفت که کاملترین آموزش به زبان فارسی هست که بصورت رایگان در سطح اینترنت منتشر شده و استقبل خوبی هم از این کتاب شده. قبل از هر چیزی یک خلاصه از اینکه زبان برنامه نویسی پایتون چی هست را در ادامه مطالعه نمایید:

پایتون (به انگلیسی: Python) یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره،، سطح بالا، شی‌گرا، اِسکریپتی و متن باز است که توسط خودو فان راسام (به هلندی: Guido van Rossum) در سال ۱۹۹۱ در کشور هلند طراحی شد.

فلسفهٔ ایجاد آن تأکید بر دو هدف اصلی خوانایی بالای برنامه‌های نوشته شده و کوتاهی و بازدهی نسبی بالای آن است. کلمات کلیدی و اصلی این زبان به صورت حداقلی تهیه شده‌اند و در مقابل کتابخانه‌هایی که در اختیار کاربر است بسیار وسیع هستند.

بر خلاف برخی زبان‌های برنامه‌نویسی رایج دیگر که بلاک‌های کد در آکولاد تعریف می‌شوند (به‌ویژه زبان‌هایی که از گرامر زبان سی پیروی می‌کنند) در زبان پایتون از نویسه فاصله و جلو بردن متن برنامه برای مشخص کردن بلاک‌های کد استفاده می‌شود. به این معنی که تعدادی یکسان از نویسه فاصله در ابتدای سطرهای هر بلاک قرار می‌گیرند، و این تعداد در بلاک‌های کد درونی‌تر افزایش می‌یابد. بدین ترتیب بلاک‌های کد به صورت خودکار ظاهری مرتب دارند.

پایتون مدل‌های مختلف برنامه‌نویسی (از جمله شی‌گرا و برنامه‌نویسی دستوری و تابع محور) را پشتیبانی می‌کند و برای مشخص کردن نوع متغییرها از یک سامانهٔ پویا استفاده می‌کند.

این زبان از زبان‌های برنامه‌نویسی مفسر بوده و به صورت کامل یک زبان شی‌گرا است که در ویژگی‌ها با زبانهای تفسیری پرل، روبی، اسکیم، اسمال‌تاک و تی‌سی‌ال مشابهت دارد و از مدیریت خودکار حافظه استفاده می‌کند.

پایتون پروژه‌ای آزاد و متن‌باز توسعه‌یافته‌است و توسط بنیاد نرم‌افزار پایتون مدیریت می‌گردد.

برای مطالعه کامل و تاریخچه آن به مقاله » (پایتون چیست ؟ ) مراجعه نمایید.

کتاب آموزش برنامه نویسی پایتون

فصل اول : روش برنامه نویسی
زبان برنامه نویسی پایتون
برنامه چیست؟
اشکال زدایی چیست؟
خطاهای نحوی
خطاهای زمان اجرا
خطاهای معنایی
اشکال زدایی آزمایشی
زبان های طبیعی رسمی
اولین برنامه
واژه نامه

فصل  دوم : متغیرها، عبارات و درستورات در پایتون
مقادیر و انواه داده در برنامه نویسی پایتون
متغیرها در پایتون
کلمات کلیدی و اسمی متغیرها در برنامه نویسی پایتون
دستورات در برنامه نویسی پایتون
ارزیابی عبارات
عملگرها و عملوندها در برنامه نویسی پایتون
ترتیب عملگرها
عملیات بر روی رشته ها
ترکیب
توضیحات
واژه نامه

فصل  سوم : توابع در برنامه نویسی پایتون
فراخوانی تابع در برنامه نویسی پایتون
تبدیل انواع داده در برنامه نویسی پایتون
تبدیل موقت نوع
توابع ریاضی
ماژول ها
ترکیب
اضافه کردن توابع جدید
تعریف و استفاده از توابع
روند اجرا
پارامترها و آرگومان ها
متغیر و پارامترها محلی هستند
نمودارهای پشته
توابع نتیجه دار
واژه نامه

فصل چهارم : شرطی ها و بازگشت در برنامه نویسی پایتون
عملگر باقی مانده
عبارت بولی در برنامه نویسی پایتون
عملگرهای منطقی
اجرای عبارات شرطی
اجرای انتخاب های دوگانه
دستورات شرطی زنجیره ای
دستورات شرطی تو در تو
دستور Return
توابع بازگشتی در برنامه نویسی پایتون
نمودارهای پشته برای توابع بازگشتی
بازگشت بی انتها
ورودی صفحه کلید
واژه نامه

فصل پنجم : توابع نتیجه دار در برنامه نویسی پایتون
مقادیر برگشتی در برنامه نویسی پایتون
توسعه برنامه
ترکیب
توابع بولی در برنامه نویسی پایتون
بازگشت نتیجه دار
جهش یا اطمینان
بررسی انواع داده ها
واژه نامه

فصل  ششم : تکرار در برنامه نویسی پایتون
انتساب چندگانه
دستور while
جدول ها
جداول دو بعدی در برنامه نویسی پایتون
بسته بندی و تعمیم
یک بسته بندی دیگر
متغیرهای محلی
یک تعمیم دیگر
توابع
واژه نامه

فصل  هفتم : رشته ها در برنامه نویسی پایتون
نوع داده ای مرکب
طول رشته
پیشمایش و حلقه For
پرش های رشته
مقایسه رشته ها
رشته ها تغییر نا پذیرند
یک تابع find
چرخش و شمارش
ماژول String
طبقه بندی کاراکترها
واژه نامه

فصل  هشتم : لیست ها در برنامه نویسی پایتون
مقادیر لیست
دستیابی به اعضا
اندازه لیست
عضویت لیست
عملگرهای لیست
پرش های لیست در برنامه نویسی پایتون
لیست ها تغییر پذیرند
حذف لیست
اشیاء و مقادیر
تکثیر لیست ها در پایتون
لیست های تو در تو در برنامه نویسی پا پایتون
ماتریس ها در برنامه نویسی پا پایتون
رشته ها و لیست ها در برنامه نویسی پا پایتون
واژه نامه

فصل  نهم : چندتایی ها در برنامه نویسی پایتون
تغییرپذیری و چندتایی ها
نسبت دهی یک چندتایی
چندتایی ها به عنوان مقادیر بازگشتی
اعداد تصادفی در برنامه نویسی پا پایتون
لیستی از اعداد تصادفی
طبقات متعدد
یک راه حل تک گذری
واژه نامه

فصل  دهم : دیکشنری ها در برنامه نویسی پا پایتون
عملیات بر روی دیکشنری ها
متدهای دیکشتری
ماتریس های پراکنده در برنامه نویسی پایتون
دستاوردها
اعداد صحیح بزرگ
شمارش حرف

فصل  یازدهم : فایل ها و اعتراض ها در برنامه نویسی پایتون
فصل دوازدهم : کلاس و اشیاء در برنامه نویسی پایتون
فصل سیزدهم : کلاس ها و توابع در برنامه نویسی پایتون
فصل چهاردهم : کلاس ها و متدها در برنامه نویسی پایتون
فصل پانزدهم : مجموعه های اشیاء در برنامه نویسی پایتون
فصل شانزدهم : وراثت در برنامه نویسی پایتون
فصل هفدهم : لیست های پیوندی در برنامه نویسی پایتون
فصل هجدهم : پشته ها در برنامه نویسی پایتون
فصل نوزدهم : صف ها در برنامه نویسی پایتون
فصل بیستم : درخت ها در برنامه نویسی پایتون
فصل بیست و یکم : محیط های برنامه نویسی پایتون
فصل بیست و دوم : خطاهای برنامه نویسی