آشنایی با الگوریتم های گوگل برای سئو

اگر شما جزو افرادی هستید که از یک سایت اینترنتی و به هر منظوری استفاده می کنید ، باید با انواع الگوریتم هایی که شرکت های ارائه دهنده ی سرویس موتور جست و جو ، چون گوگل و… برای سئو ارائه می کنند آشنایی داشته باشید و در واقع شما ملزم به رعایت کردن این الگوریتم ها هستید در غیر این صورت ؛ سایت شما به زودی توسط یکی از این الگوریتم ها ، نابود خواهد شد .

البته زوایای پیچیده ی رتبه بندی سایت ها در گوگل هنوز برای بسیاری از مدیران سایت نامشخص مانده است اما ، مهم ترین و شناخته شده ترین این الگوریتم ها : پنگوئن ، پاندا ، مرغ مگس خوار ، پیج لایوت ، کبوتر و … می باشند . البته گوگل اطلاعات دقیق مربوط به چگونگی رتبه بندی سایت ها و یا افت سایت ها را در اختیار دارد ولی این اطلاعات را در دسترس وب مستران قرار نمی دهد .

در ادامه سعی داریم شما را با یکی از جدیدترین الگوریتم های گوگل آشنا کنیم :

الگوریتم گوگل پاندا

هدف اصلی این الگوریتم ، که اولین بار در فوریه سال ۲۰۱۱ آغاز به کار کرد ، مبارزه جدی با متن های کپی شده ، بی کیفیت و کم ارزش می باشد .

شاخصه های مد نظر پاندا شامل موارد بی شماری می شود که جای بحث بسیاری دارد با این حال چندی از مهم ترین شاخصه های گوگل پاندا به شرح زیر می باشد : استفاده بیش از حد از تبلیغات ، استفاده بیش از حد و تگ های نا مناسب در وب سایت ها ، استفاده از لینک هایی که به ارور ۴۰۴ منتهی می شوند ، وجود محتوای بی کیفیت ، عدم حضور کاربران در سایت و یا مدت زمان کم حضور هر کاربر در سایت ، استفاده از قالب های آماده و ….

بدیهی است که توجه نکردن به هر یک از این شاخصه ها در مدیریت یک وب سایت به مرور زمان باعث افت رتبه ی سایت در الکسا و در نتیجه حذف سایت مربوطه خواهد شد .

با تولد گوگل پاندا دیگر نمی توان از ترفند های خاص بهینه سازی سایت برای فریب دادن گوگل به منظور بهبود رتبه ی سایت استفاده کرد ، زیرا گوگل پاندا به طور دقیق و هوشمندانه بر عملکرد هر سایت نظارت دارد .

البته عوامل بسیاری در تعین رتبه بندی سایت ها ، همچون تعداد باز دید ها ، کیفیت محتوا ، میزان قرار داشتن مخاطب در سایت شما و … دخالت دارند با این حال نمی توان از تاثیرات عمیق گوگل پاندا در رتبه بندی سایت ها چشم پوشی کرد . هم اکنون نیز نشانه هایی از ورود گوگل پاندا به ایران و تاثیرات آن بر سایت های فارسی وجود دارد ، احتمالا متوجه تغییرات محسوس در نتایج جست و جو های اینترنتی شده اید ، بسیاری از سایت ها دیگر در صفحه اول لیست نتایج جست و جوی گوگل به چشم نمی خورند ، که علت این امر می تواند اعمال الگوریتم گوگل پاندا بر سایت های فارسی زبان باشد .